Νόστιμο φαγητό ή ο εχθρός στο σώμα;

  • Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος στα 500 g την εβδομάδα, αποφύγετε το παρατεταμένο ψήσιμο
  • Η ζάχαρη δεν προκαλεί καρκίνο, αλλά η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο

Ο αναπληρωτής καθηγητής Dr. Zhelyazko Arabadjiev αποφοίτησε με άριστα στην ιατρική το 1997 στο Ιατρικό Πανεπιστήμιο “Prof. Dr. Paraskev Stoyanov” στη Βάρνα. Την περίοδο 2009 – 2015 ειδικεύεται και αποκτά ειδικότητα στην ιατρική ογκολογία στο Ογκολογικό Νοσοκομείο Σόφιας.

Ως ειδικός εργάστηκε διαδοχικά στην Ιατρική Ογκολογική Κλινική του City Clinic Oncology Center Hospital – Sofia και στο Ιατρικό Ογκολογικό Τμήμα στο Νοσοκομείο Acibadem City Clinic Tokuda – Σόφια και το 2019 εξελέγη επικεφαλής του ίδιου τμήματος. . Το 2020 απέκτησε εκπαιδευτικό και επιστημονικό πτυχίο «Διδάκτωρ» στην «Ογκολογία» στο MU-Varna, όπου υπερασπίστηκε με επιτυχία τη διατριβή του στον τομέα της θεραπείας του καρκίνου του μαστού και το 2021 διορίστηκε στην ακαδημαϊκή θέση του «Αναπληρωτή Καθηγητή» στην ειδικότητα «Ογκολογία». Ο αναπληρωτής καθηγητής Arabadjiev είναι επίσης κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη Διαχείριση Υγείας από το Πανεπιστήμιο Εθνικής και Παγκόσμιας Οικονομίας. Από το 2015 έως το 2019 ήταν εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Ιατρικής Ογκολογίας (ESMO) στη Βουλγαρία και από το 2019 είναι μέλος του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων στην ιατρική ειδικότητα «Ιατρική Ογκολογία» στον Υπουργό Υγείας της Δημοκρατίας Βουλγαρία. Είναι βοηθός μερικής απασχόλησης στο Τμήμα Προπαιδευτικής Παθολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Σόφιας «St. Kliment Ohridski». Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Βουλγαρικής Επιστημονικής Εταιρείας Ανοσοογκολογίας. Αναπλ. Ο καθηγητής Arabadjiev έχει ειδικευτεί σε κορυφαίες ογκολογικές κλινικές στο Ισραήλ, το Βέλγιο, την Ιταλία και τη Γερμανία. Συγγραφέας και συν-συγγραφέας περισσότερων από 50 δημοσιεύσεων σε εθνικά και διεθνή εξειδικευμένα επιστημονικά περιοδικά, έχει συμμετάσχει στην έκδοση εγχειριδίων, εγχειριδίων, μονογραφιών και εγχειριδίων στον τομέα της θεραπείας του καρκίνου. Είναι συγγραφέας δύο μονογραφιών «Ανοσοθεραπεία και θεραπεία του καρκίνου του μαστού» και «Φαρμακευτική τοξικότητα από την ανοσοθεραπεία στη θεραπεία του καρκίνου». Είναι μέλος συντακτικών επιτροπών διεθνών και εθνικών επιστημονικών περιοδικών με κριτές και ευρετήρια. Κύριος ερευνητής και υπο-ερευνητής σε διεθνείς πολυκεντρικές κλινικές δοκιμές. Μιλάει αγγλικά, ρωσικά, ιταλικά και ελληνικά.

Κάθε εβδομάδα ο Αναπλ. Ο καθηγητής Δρ Ζελιάζκο Αραμπατζίεφ θα απαντήσει στις ερωτήσεις των αναγνωστών του «Standart». Γράψτε μας στο: Agency@standartnews.com

Η διατροφή είναι μια από τις κύριες δραστηριότητες της ζωής του ανθρώπου. Η πρόσληψη τροφής παρέχει την ενέργεια που απαιτείται για τη λειτουργία οργάνων και συστημάτων στο ανθρώπινο σώμα, παρέχει τις απαραίτητες πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπη που χτίζουν τα κύτταρα στο ανθρώπινο σώμα, μέταλλα και βιταμίνες που εμπλέκονται στις φυσιολογικές διεργασίες. Ωστόσο, τα τρόφιμα μπορεί να περιέχουν στοιχεία και συστατικά φυσικής προέλευσης ή να προέρχονται από την επεξεργασία προϊόντων διατροφής που επηρεάζουν ή προκαλούν άμεσα την εμφάνιση και την ανάπτυξη καρκίνου. Πέρα από τις δημοφιλείς απόψεις σχετικά με το «σίγουρο» όφελος ή βλάβη ορισμένων τροφίμων και συστατικών, η επιστήμη εξακολουθεί να δυσκολεύεται να συμφωνήσει σχετικά με τον αντίκτυπο των τροφών που τρώμε στην εμφάνιση και την ανάπτυξη κακοήθων όγκων. Η εβδομάδα που πέρασε, γεμάτη διακοπές, όταν οι άνθρωποι παραδοσιακά επιδίδονται σε καλό φαγητό σε μεγάλες ποσότητες, φαίνεται να δέχθηκε φυσικά ερωτήσεις από τους αναγνώστες σχετικά με τη διατροφή. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε επιστημονικά έγκυρες απαντήσεις σε δύο από αυτές εδώ:

1. Υπάρχει κάποιο είδος κρέατος που μπορεί να ενοχοποιηθεί για καρκίνο;

Η νεωτερικότητα επιτρέπει τη γρήγορη πρόσβαση σε μια ποικιλία τοπικών προϊόντων, στα γεωγραφικά πλάτη μας που αντιπροσωπεύονται κυρίως από κοτόπουλο και χοιρινό και λιγότερο συχνά από βοδινό και μοσχαρίσιο κρέας. Ο γρήγορος τρόπος ζωής μας απαιτεί γρήγορο φαγητό, «με τα πόδια» και περιλαμβάνει τα λεγόμενα. Επεξεργασμένο κρέας Επεξεργασμένο κρέας είναι αυτό που συντηρείται με κάπνισμα ή αλάτισμα, ωρίμανση ή προσθήκη χημικών συντηρητικών. Υπάρχουν δημοσιεύσεις που αναφέρουν ότι η κατανάλωση κόκκινου κρέατος (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και άλογο), καθώς και επεξεργασμένων κρεάτων (ζαμπόν, σαλάμι, μπέικον κ.λπ.) μπορεί να ενοχοποιηθεί για την αύξηση του κινδύνου ανάπτυξης καρκίνου του παχέος εντέρου και του δεξιού. σκουλήκι. Έχει προσδιοριστεί ότι μακροπρόθεσμα, μια αύξηση μόνο μίας επιπλέον πρόσληψης τέτοιων κρέατος την εβδομάδα αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου κατά 40%. Ο κίνδυνος εμφάνισης αυτού του τύπου καρκίνου αυξάνεται κατά 20% με αύξηση κατά 50 γραμμάρια την εβδομάδα στην κατανάλωση επεξεργασμένων κρεάτων. Ο λόγος είναι μάλλον ο χημειοσίδηρος, που περιέχεται σε αυτά τα κρέατα και καθορίζει το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα τους. Αυτή η ουσία προκαλεί ερεθισμό και φλεγμονή του εντερικού βλεννογόνου, που με τη σειρά του μπορεί μακροπρόθεσμα να οδηγήσει στη μετατροπή των φυσιολογικών κυττάρων του εντερικού βλεννογόνου σε όγκο. Διάφορα καρκινογόνα προϊόντα σχηματίζονται κατά τη διάρκεια του υπερβολικά μεγάλου ψησίματος του κρέατος (από τα αγγλικά well-done – καλοψημένο, σημείωση του συγγραφέα), σε υψηλές θερμοκρασίες στο φούρνο ή σε ανοιχτή φωτιά, για παράδειγμα. Τα νιτρικά και τα νιτρώδη άλατα στα επεξεργασμένα κρέατα, τα οποία διατηρούν και διατηρούν το κόκκινο χρώμα τους, αναφέρονται επίσης ως η αιτία του σχηματισμού καρκινογόνων νιτρωδών προϊόντων στο γαστρεντερικό σωλήνα και ο επακόλουθος κίνδυνος καρκίνου.

Ως εκ τούτου, οι συστάσεις των οργανώσεων υγείας είναι να περιοριστεί η κατανάλωση κόκκινου κρέατος στα 500 γραμμάρια την εβδομάδα και, αν είναι δυνατόν, να αποφευχθεί η κατανάλωση επεξεργασμένων κρεάτων. Συνιστάται να μην φρυγανίζετε ή απανθρακώνετε το κρέας όταν μαγειρεύετε σε ανοιχτή φωτιά (μπάρμπεκιου). Το μαρινάρισμα του κρέατος πριν το ψήσιμο βοηθά στην αποφυγή της απανθράκωσης του. Εκτός από τη μείωση των πιθανών καρκινογόνων παραγόντων, το μαρινάρισμα αυτών των τροφίμων τα διατηρεί τρυφερά και προσθέτει γεύση στο κρέας. Συνιστάται επίσης το μαγείρεμα με βράσιμο, σε κατσαρόλα ή αργό ψήσιμο στο φούρνο, αντί για ψήσιμο σε υψηλή θερμοκρασία, μπάρμπεκιου ή τηγάνισμα σε τηγάνι.

Όσον αφορά το λεγόμενο «λευκό κρέας» – κοτόπουλο και ψάρι, δεν υπάρχουν σίγουρες ενδείξεις ότι η αυξημένη κατανάλωσή τους οδηγεί σε αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, αν και στο παρελθόν αναζητούνταν μια τέτοια σχέση με τον καρκίνο του προστάτη και ορισμένες κακοήθειες του αίματος. ασθένειες (λεμφώματα και λευχαιμίες). Τα αποτελέσματα που αναφέρθηκαν το 2018 από μια μελέτη που διεξήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες σε 292.477 συμμετέχοντες ηλικίας 51 έως 72 ετών, οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τη συχνότητα και τον τύπο διατροφής στην εφηβεία και τη μέση ηλικία, έδειξαν ότι η υψηλή κατανάλωση κρέατος κοτόπουλου δεν σχετίζεται με αυξημένη κίνδυνο εμφάνισης των πιο γνωστών καρκίνων. Ωστόσο, σε αυτή τη μελέτη, αναφέρθηκε επίσης ότι η υψηλή κατανάλωση κρέατος κοτόπουλου, ειδικά στην εφηβεία, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου του θυρεοειδούς. Ένα ενδιαφέρον μήνυμα από τους συγγραφείς αυτής της μελέτης είναι ότι η εξέλιξη του καρκίνου του προστάτη μπορεί να επηρεαστεί από την κατανάλωση δέρματος κοτόπουλου.

Ωστόσο, τα συμπεράσματα σχετικά με τη σαφή σχέση μεταξύ του ενός ή του άλλου τύπου κρέατος ή προϊόντος κρέατος και της εμφάνισης καρκίνου δεν μπορούν να είναι απόλυτα και μεμονωμένα, εκτός του πλαισίου της συνολικής αξιολόγησης του τρόπου ζωής και των συνηθειών του ατόμου. Οι επιβλαβείς συνήθειες όπως το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ, η σωματική δραστηριότητα, το υπερβολικό βάρος και άλλες χρόνιες ασθένειες, καθώς και το οικογενειακό ιστορικό καρκίνου στην οικογένεια, δεν πρέπει να αγνοούνται για την ακριβή εκτίμηση του κινδύνου καρκίνου και τη σχέση με τη διατροφή. στη συνολική εκτίμηση της επίδρασης του περιβάλλοντος στην εμφάνιση κακοήθων νοσημάτων.

2. Η ζάχαρη προκαλεί καρκίνο; Η σύντομη απάντηση είναι όχι!

Όταν τρώμε τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες, συμπεριλαμβανομένων τροφών που περιέχουν ζάχαρη, το σώμα μας τις διασπά σε γλυκόζη. Αυτή η γλυκόζη στη συνέχεια τροφοδοτεί τα κύτταρά μας για να παράγουν την ενέργεια που χρειαζόμαστε για να επιβιώσουμε. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται μεταβολισμός. Τα φυσιολογικά κύτταρα και τα καρκινικά κύτταρα χρησιμοποιούν γλυκόζη για ενέργεια. Τα καρκινικά κύτταρα μεταβολίζουν τη γλυκόζη γρηγορότερα από τα φυσιολογικά κύτταρα. Αυτό είναι μέρος του φαινομένου Warburg, που πήρε το όνομά του από τον Γερμανό επιστήμονα Otto Warburg, ο οποίος μελέτησε τον καρκίνο στις αρχές του εικοστού αιώνα.

Μέχρι σήμερα, καμία σοβαρή ανθρώπινη μελέτη δεν έχει δείξει ότι η μείωση της πρόσληψης ζάχαρης προλαμβάνει ή θεραπεύει τον καρκίνο. Και το αντίστροφο – ότι η κατανάλωση πολλής ζάχαρης προκαλεί καρκίνο. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ ζάχαρης και καρκίνου.

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να συμβάλει σε μια ανθυγιεινή διατροφή ή στην παχυσαρκία, που αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρκίνο.

Όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να επηρεάσει το σωματικό βάρος. Μπορεί να συμβάλει στην παχυσαρκία, η οποία έχει δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) 30 ή μεγαλύτερο (φυσιολογικό – 18,5-24,5). Αυτό με τη σειρά του μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου και άλλων ασθενειών. Οι ερευνητές εξακολουθούν να μελετούν τη σχέση μεταξύ παχυσαρκίας και καρκίνου. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που θα μπορούσαν να παίξουν ρόλο στον τρόπο με τον οποίο η παχυσαρκία επηρεάζει τον κίνδυνο καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων των ορμονών, της φλεγμονής ή του αντίκτυπου του υπερβολικού βάρους στην ιατρική περίθαλψη του ασθενούς.

Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι η κατανάλωση ροφημάτων με ζάχαρη είναι αιτία αύξησης βάρους, υπερβολικού βάρους και παχυσαρκίας τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες, ειδικά όταν καταναλώνονται συχνά ή σε μεγάλες ποσότητες. Τα ποτά με ζάχαρη το κάνουν αυτό μεσολαβώντας στην υπερβολική πρόσληψη ενέργειας σε σύγκριση με την κανονική ή μειωμένη ενεργειακή δαπάνη.

Η κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών αυξάνεται σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο και συμβάλλει στην παγκόσμια αύξηση της παχυσαρκίας, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο πολλών μορφών καρκίνου.

Το Παγκόσμιο Ίδρυμα Ερευνών για τον Καρκίνο (WFCR) και το Αμερικανικό Ινστιτούτο Έρευνας για τον Καρκίνο (AICR) λένε ότι το υπερβολικό βάρος ή η παχυσαρκία στην ενήλικη ζωή σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο για τουλάχιστον 12 διαφορετικούς καρκίνους. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι το υπερβολικό βάρος (παχυσαρκία) είναι η αιτία πολλών καρκίνων, όπως: στόμα, φάρυγγα και λάρυγγα, οισοφάγος (αδενοκαρκίνωμα), στομάχι (καρδία), πάγκρεας, χοληδόχος κύστη, ήπαρ, ορθοκολικό, μαστό (μεταεμμηνοπαυσιακό), ωοθήκες, ενδομήτριο, προστάτη (προχωρημένο) και νεφρούς.

Όλα αυτά επιβάλλουν πειστικά τη σύσταση για περιορισμό των ζαχαρούχων ποτών και των τροφίμων που περιέχουν ζάχαρη, αλλά κυρίως ο στόχος πρέπει να είναι η αύξηση του κινητικού συστήματος και η προσπάθεια διατήρησης φυσιολογικού σωματικού βάρους και πρόληψης της παχυσαρκίας.

9 πρακτικές συμβουλές

  1. Διατηρήστε ένα υγιές βάρος και αποφύγετε την παχυσαρκία στην ενήλικη ζωή
  2. Διατηρήστε τη σωματική δραστηριότητα καθημερινά – περπατήστε περισσότερο, μείνετε πιο κοντοί
  3. Τρώτε πιο συχνά δημητριακά ολικής αλέσεως, λαχανικά και φρούτα
  4. Μειώστε ή περιορίστε την πρόσληψη «φαστ φουντ» ή τροφών πλούσιων σε λιπαρά και σάκχαρα
  5. Μειώστε ή περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος ή επεξεργασμένων κρεάτων
  6. Μειώστε και εξαλείψτε την κατανάλωση αλκοόλ από τη διατροφή σας
  7. Μην καπνίζετε προϊόντα καπνού και περιορίστε τις επιπτώσεις τους σε εσάς
  8. Μειώστε την κατανάλωση αλατιού, κορεσμένων λιπαρών
  9. Αποφύγετε την υπερβολική έκθεση στον ήλιο

Ετικέτες:

Andrianos Mutakis

"Δια βίου γκουρού της μπύρας. Κακός social mediaholic. Διοργανωτής. Τυπικός geek της τηλεόρασης. Καφετιέρης. Περήφανος επαγγελματίας τροφίμων."

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.